ЗВЕРНЕННЯ щодо подовження мораторію на продаж земель сільськогосподарського призначення

ЗВЕРНЕННЯ

депутатів Роздільнянської районної  ради 7-­го скликання до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України та до народного депутата України І.І. Васильковського щодо подовження до 2025 року мораторію на продаж земель сільськогосподарського призначення

Хочемо висловити нашу підтримку вашим намірам щодо скорішого відновлення економіки, забезпечення її стійкого розвитку, подолання корупції та підвищення добробуту українців. Розбудова заможної, сильної, єдиної та щасливої України, в якій держава існує для людини, а не людина існує для держави – це наша спільна мета і завдання, виконання якого від нас вимагає народ України.

Уже 17 років питання зняття мораторію на продаж землі є каменем спотикання в українській політиці. Запровадження повноцінного ринку землі на сьогоднішній день є вимогою до України від міжнародних кредиторів. Однак, враховуючи бойові дії на сході України, при відкритті ринку землі є ризик втрати територій. Таким чином, наша країна в нинішніх умовах не готова до ринку землі ні в організаційному, ні у правовому, ні в економічному сенсі.

У зв’язку з цим виникає багато відкритих питань, від вирішення яких залежить доля сьогоднішніх землевласників. У першу чергу, сумнівними є спроможність і бажання державних органів влади забезпечити прозорість ринку землі, захист землевласників перед можливими шахрайськими і спекулятивними схемами. Наскільки високим є ризик масового скуповування земельних паїв і формування на цій основі не орендодавців, а монопольних власників­латифундистів на одному з останніх неприватизованих ресурсів країни? Чи вдасться забезпечити пріоритетність купівлі для дрібних землевласників на перших етапах після зняття мораторію? Законопроєктом передбачено  обмеження в покупці земельної ділянки зокрема не більше 0,5% площі землі в Україні, що в підсумку складає 200 крупних землевласників, при чисельності населення в державі 42 млн осіб.  Інвентаризація земель  в 100 % розмірі не проведена. Існуюча в публічній кадастровій карті України інформація не охоплює 100% земель всіх категорій, зокрема земель сільгосппризначення, та має значну кількість «Ділянок з помилками геометрії», тобто ділянок, що мають перетини з іншими земельними ділянками.

Сьогодні відсутні ринкові механізми, які повинні допомогти у формуванні ціни на землю. Відсутній порядок реалізації програми пільгового кредитування національного українського сільськогосподарського товаровиробника, зокрема, і малих фермерських господарств, що унеможливлює конкуренцію сільського господаря перед агрохолдингами та корпораціями, які мають можливість користуватися залученими іноземними інвестиціями.

Отже, земля може стати заручницею спекулятивних дій, внаслідок яких буде зірвано злагоджену роботу агропромислового комплексу, що може вплинути на продовольчу безпеку і призвести до дестабілізації ситуації в Україні. Нам належить зробити свій вибір між поспішним відкриттям ринку земель сільськогосподарського призначення і комплексною земельною реформою.

Згідно зі статтею 13 Конституції України, земля та її надра в межах території України є об’єктами права власності Українського народу. 70 відсотків населення бажають проведення референдуму. Таким чином, це ­ виключно справа референдуму.

Враховуючи наведене, ми, депутати Роздільнянської районної ради, звертаємося до вас з проханням недопущення швидкого відкриття ринку землі сільськогосподарського призначення в Україні, вважаємо за доцільне подовжити мораторій на продаж земель сільськогосподарського призначення і просимо:

  1. Подовжити до 1 січня 2025 року мораторій на продаж земель сільськогосподарського призначення.
  2. Розпочати широке публічне суспільне обговорення щодо впровадження ринку землі сільськогосподарського призначення.
  3. Винести питання щодо зняття мораторію на землі сільськогосподарського призначення на всеукраїнський референдум.
  4. При напрацюванні нових законопроєктів про ринок земель сільськогосподарського призначення врахувати такі положення: відкриття ринку землі в Україні можливе лише після того, як кожен громадянин скористається передбаченим статтею 121 Земельного кодексу України правом на безоплатне отримання земельної ділянки площею 2 гектари, виділеної внаслідок процесу розпаювання державних земель; запуск державної програми пільгового кредитування середніх і малих сільгосппідприємств та фермерських господарств для купівлі землі (мінімальний термін ­ 15 років); відчуження земельної ділянки не є основою для дочасного припинення дії договору її оренди; право на купівлю сільськогосподарських земель повинні мати виключно громадяни України, фермерські господарства, юридичні особи, що мають статус сільгоспвиробника останні три роки, засновниками яких є громадяни України; заборону права купівлі сільськогосподарських земель іноземцями, особами без громадянства, а також юридичними особами, заснованими іноземцями; заборону права купівлі іноземцями та юридичними особами, заснованими іноземцями, часток у юридичних особах ­ власниках сільськогосподарської землі; відкриття ринку землі в Україні повинно наступити з моменту завершення наповнення Державного земельного кадастру, реєстру прав на нерухоме майно, інвентаризації земель запасу і резерву та виправлення в публічній кадастровій карті України раніше допущених помилок у геометричних даних по земельних ділянках.

Від наших дій і рішень залежить майбутнє країни.

Залиште свій коментар