Щодо призначення житлової субсидії без урахування осіб, які зареєстровані, але фактично не проживають у житловому приміщенні
До Міністерства соціальної політики надходять чисельні звернення від народних депутатів України та громадян щодо відмови у призначенні житлової субсидії. Однією з основних причин звернень є відмова у призначенні житлової субсидії без урахування осіб, які зареєстровані, але фактично не проживають у житловому приміщенні.
Відповідно до Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848 (в редакції постанови КМУ від 27.04.2018 № 329) житлова субсидія розраховується на всіх членів домогосподарства. До складу домогосподарства включаються особи, що зареєстровані і фактично проживають в житловому приміщенні (будинку), на яких розраховуються соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування і доходи яких враховуються під час призначення житлової субсидії.
Під час призначення житлової субсидії враховуються також доходи членів сім’ї особи із складу домогосподарства у разі, коли їх зареєстроване (фактичне) місце проживання відмінне від адреси домогосподарства. При цьому соціальні норми житла та соціальні нормативи житлово-комунального обслуговування за адресою домогосподарства на таких осіб не розраховуються.
Водночас, житлову субсидію може бути призначено без урахування осіб, які зареєстровані, але фактично не проживають за місцем реєстрації. У таких випадках субсидія призначається за рішенням комісії на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов проживання. За рішенням комісії доходи членів домогосподарства, які зареєстровані в житловому приміщенні (будинку), але фактично за даною адресою не проживають, в сукупний дохід домогосподарства не враховуються. Для прийняття обґрунтованого рішення комісією структурний підрозділ з питань соціального захисту населення може запропонувати громадянину подати додаткові підтверджуючі документи, зокрема стосовно місця проживання/роботи відмінному від адреси домогосподарства.
Такими підтверджуючими документами можуть бути, зокрема, довідка, що підтверджує місце перебування особи на території іншої адміністративно-територіальної одиниці у зв’язку з роботою, лікуванням, навчанням, довготривалим відрядженням, відбуванням покарання; довідка про оплату житлово-комунальних послуг в іншому житловому приміщенні (будинку); акт обстеження матеріально-побутових умов проживання, складений селищною, сільською або міською радою; акт житлово-експлуатаційної організації про фактично проживаючих осіб; договір оренди житла в іншому місці тощо.
При цьому існують ситуації коли громадяни не можуть надати підтверджуючі документи, тому звертаємо увагу, що у такому випадку рішення Комісією можуть прийматися на підставі складеного соціальним інспектором акту обстеження матеріально-побутових умов проживання домогосподарства, у якому зафіксовано факт не проживання окремих осіб із числа зареєстрованих.
Слід зауважити, що позитивні рішення комісією у такому випадку не можуть бути прийняті лише щодо виключення із складу домогосподарства членів однієї сім’ї, а також непрацюючих (працездатних) осіб, які (за яких) не сплатили єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому ніж мінімальний, сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, і які перебували за кордоном сукупно більше 60 днів.
Також одним з найпоширеніших питань є призначення житлової субсидії на всю опалювальну площу, в тому числі і на літню кухню, тому хочемо звернути увагу на те, що житлова субсидія призначається на житлове приміщення (будинок). Відповідно до норм законодавства України (Інструкція про порядок проведення технічної інвентаризації об’єктів нерухомого майна, затверджена Наказом Держбуду України від 24.05.2001 р. № 127), літні кухні – це господарські будівлі, які є нежитловими приміщеннями. Крім літніх кухонь, до господарських будівель відносяться сараї (хліви), гаражі, майстерні, навіси, вбиральні тощо.
Л. Попова, заступник Міністра соціальної політики України.