МІСЦЕВІ вибори, які відбулись 25 жовтня, завершили новий адміністративний поділ на територіальні громади та райони. Українці обрали нову місцеву владу. Попереду – створення нових районних державних адміністрацій, передача повноважень місцевому самоврядуванню та налагодження сервісу адмінпослуг. Допоможуть у цьому законопроєкти №3651-д і №2679, які Верховна Рада ухвалила 3 листопада. Детальніше про це розповідає Центр громадського моніторингу та контролю.
Реорганізація районів без хаосу
У результаті реформи децентралізації в Україні було утворено 1469 територіальних громад і 136 районів. Однак для повноцінної роботи місцевого самоврядування потрібні додаткові правові механізми. Саме їх запроваджує законопроєкт №3651-д, який Верховна Рада ухвалила повторно у першому читанні.
Зокрема, документ врегульовує завершення повноважень та правонаступництво органів місцевого самоврядування у разі затвердження нових територіальних громад Кабміном. Також він унормовує питання призначення виборів старост у затверджених урядом територіальних громадах.
Крім того, закон встановлює правові механізми для правонаступництва майна, майнових прав, зобов’язань тощо районних рад районів, ліквідованих Верховною Радою. Як пояснила заступниця голови фракції «Слуга народу» Євгенія Кравчук, наприклад, закон визначає, «як та чи інша районна лікарня передаватиметься в громаду, де розміщена територіально».
«Дехто стверджує, що насправді майно не переходить до громад. Це не так. Адже за нормою законопроєкту, правонаступником старого району є новий район, який згодом до певного періоду має передати майно громадам», – зауважив депутат «Слуги народу», голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою ВР Віталій Безгін.
За словами експертів, законопроєкт заповнює дуже важливу правову прогалину: він дозволяє Кабінету Міністрів створювати та ліквідовувати районні державні адміністрації. Наразі жоден орган в країні не має такого права. Таким чином, ухвалення цього закону в другому читанні дозволить уникнути хаосу у передачі повноважень в умовах нового районного поділу та чітко розмежувати самоврядування на рівні громад і районів.
«Якщо не прийняти законопроєкт, право фінансувати та управляти усією важливою для людей інфраструктурою – освітньою, медичною, культурною, спортивною тощо – і надалі залишиться у районів, але ресурсів на цьому рівні з 1 січня 2021 року вже не буде, вони перейдуть в громади», – наголосив заступник міністра розвитку громад та територій В’ячеслав Негода.
Якісні адміністративні послуги
Інший важливий закон, який парламент ухвалив для завершення реформи децентралізації, стосується функціонування Центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) та удосконалення доступу до електронних державних сервісів. За словами авторів законопроєкту №2679, цей документ вирішить законодавчі колізії, які виникли через скорочення кількості районів та утворення нових територіальних громад, а отже, зробить адмінпослуги простішими і доступнішими для громадян.
Справа в тому, пояснюють експерти, що чинні Центри надання адміністративних послуг були створені районними держадміністраціями. Однак тепер частина цих адміністрацій втратила свої повноваження.
Щоб громади не залишились без доступу до адмінпослуг, ухвалений законопроєкт передбачає ліквідацію ЦНАПІВ, утворених райадміністраціями. Відтепер такі центри будуть створювати лише органи місцевого самоврядування. За словами аналітиків, це означає, що ЦНАПи з’являться не лише у великих містах і райцентрах, а й у кожній громаді. Відповідно до проєкту, у кожному містечку чи селі з населенням понад 1 тис. осіб. Тож, щоб отримати ту чи іншу довідку, не доведеться їхати до райцентру.
За підрахунками експертів, уже зараз 310 Центрів надання адмінпослуг райдержадміністрацій перетворяться на центри органів місцевого самоврядування. При цьому спектр послуг розшириться.
Щодо працівників ЦНАПів, то в Міністерстві цифрової трансформації пояснили, що «законопроєктом 2679 передбачено, що переведення державних службовців з посад адміністраторів ЦНАП, утворених при РДА, що ліквідуються, на такі самі посади в органи місцевого самоврядування, може здійснюватися за згодою сторін без проведення конкурсу та з урахуванням положень Закону України «Про державну службу» та Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування»».
Послуги зможуть надавати не лише адміністратори ЦНАП, а й безпосередньо самі представники органів влади. Таким чином, послуги можна буде отримати швидше.
Також у рамках «Держави в смартфоні» законопроєкт передбачає появу Єдиного державного вебпорталу електронних послуг, яким можна буде користуватись навіть зі смартфону. Новий портал дозволить збільшити кількість адмінпослуг, які можна отримати онлайн.
Крім того, згідно із законопроєктом, запроваджується механізм моніторингу якості надання адміністративних послуг. Таким чином, громадяни зможуть поскаржитись на неякісні послуги.
Закон про ЦНАПи наразі очікує підпису голови Верховної Ради, а потім президента України Володимира Зеленського. Тим часом, закон про місцеве самоврядування спочатку повинен пройти друге читання.
Центр громадського моніторингу та контролю