Згідно з указом президента України «Про внесення зміни до указу президента України від 15 липня 1993 року № 257» від 11 грудня 2002 р. № 1140/2002 День залізничника відзначається щорічно 4 листопада.
В Україні сьогодні – понад 30 тис. км залізничних колій, близько 300 тис. осіб працює на залізниці. Це і машиністи, і зв’язківці, і енергетики, провідники та диспетчери, чергові на станціях і багато інших спеціалістів – усі вони забезпечують комфорт і безпеку пасажирів та вантажів.
Історія свята
День залізничника був заснований в Російській імперії у 1896 році і святкувався щорічно 25 червня аж до 1917 року. Після 1917 року свято було забуте майже на двадцять років. У СРСР свято відновили постановою від 9 липня 1940 року. Залізничники відзначали професійне свято у першу неділю серпня (святкується досі в Росії, у Білорусі, Казахстані, Киргизстані та Болгарії).
Після здобуття незалежності свято було встановлено в Україні згідно з указом президента «Про День залізничника» від 15 липня 1993 року № 257/93-рп і відзначалося у першу неділю серпня, як і було в СРСР.
Із 2002 року День залізничника відзначається щорічно 4 листопада. Саме 4 листопада 1861 року з Відня через Перемишль до залізничного вокзалу Львова прибув перший поїзд на територію сучасної України. Цей день вважається початком історії залізниць в Україні.
До незалежності України офіційна історіографія називала першою залізничною лінією ділянку Одеса – Балта, яка була побудована на 5 років пізніше від лінії Перемишль – Львів. Комуністичний режим замовчував усі досягнення на тій території сучасної України, яка належала не до царської Росії, а до Австро-Угорщини.
Залізничники та велика війна
За два роки повномасштабної війни завдяки професіоналізму працівників «Укрзалізниці» вдалося евакуювати понад 4 млн українців, у тому числі 1 млн дітей. Здійснено 1100 евакуаційних рейсів, завдяки яким люди виїхали з-під постійних російських обстрілів. Водночас 601 працівник залізниці загинув від початку широкомасштабної війни в Україні.
Попри війну компанія нарощує показники вантажних перевезень, створює нові логістичні ланцюжки, шукає альтернативні маршрути українського експорту. І один з найважливіших серед них – зерновий (понад 45 млн тонн зернових на експорт перевезено залізницею).
«Ми взяли на себе нетипові для мирного часу функції: медичні поїзди, поїзд-кухня, пункти незламності на 94 вокзалах. Дбаємо про підвищення комфорту пасажирів, розвиваємо сервіси та послуги, працюємо над проєктами з безбар’єрності. Понад 700 дипломатичних місій дісталися в Україну саме залізницею», – наголосили в «Укрзалізниці».
На сьогодні понад 10,2 тис. залізничників захищають Україну в лавах Сил оборони та безпеки. Більш як 850 ветеранів уже повернулися до роботи на залізниці.