У першу неділю листопада в Україні відзначається День працівника соціальної сфери. Їх наполеглива, самовіддана праця є запорукою того, що велика кількість українців, котрі потребують уваги і підтримки з боку держави, не покинута і не забута, відчуває себе захищеною у цей непростий для країни час. Це ті люди, хто приймає на себе першими людські проблеми, біль та життєві негаразди. Це ті люди, хто від них не відвертається, а прагне допомогти і підтримати кожного.
З нагоди свята ми поспілкувались із начальником управління соціального захисту населення райдержадміністрації Л.В. ЗНАХАРУК.
– Ларисо Вікторівно, Ви працюєте в управлінні понад 20 років. Змінювався час, змінювалося законодавство… Які сьогодні основні напрямки діяльності управління та проблеми, що спіткають у роботі?
– Щороку, відтоді як я працюю в управлінні, очікую та вірю в те, що відбудуться зміни на краще. Але, на жаль, стає все гірше і гірше. Однією із найболючіших проблем є нестача кадрів (в управлінні із 25 штатних одиниць працює лише 19 осіб, 6 вакансій). Водночас, збільшуються навантаження, розширюється спектр обов’язків, зростають вимоги до працівників. До спектру нашої діяльності належить обслуговування соціально незахищених категорій населення від найменшеньких до людей похилого віку. Це і пільги, і допомога дітям при народженні, і матеріальна допомога, і компенсації, і субсидії, і транспорт, і санаторно-курортні путівки тощо. І за таке колосальне коло обов’язків наші працівники отримують просто смішну та принизливу заробітну плату. При цьому, треба врахувати, що в основі діяльності полягає робота із людьми, які, в більшості своїй, очікують допомоги від держави. Адже в країні не зростає кількість робочих місць з гідним заробітком, у більшості сіл відсутні дитячі садочки, і матусі, сидячи вдома з дітьми, розраховують лише на допомогу від держави. Така ситуація позначається і на збільшенні відвідувачів в управлінні.
– Зараз активно триває кампанія з оформлення субсидій. Як вона проходить у нас в районі?
– Сьогодні основним напрямком діяльності управління є субсидіювання населення. Це величезний пласт роботи. Взагалі, з 1995 року існував відділ із оформлення субсидій, який у 2002 році приєднали до управління соціального захисту населення райдержадміністрації. І якщо раніше їх оформлювали близько 500 сімей у районі, то сьогодні ця цифра сягає понад 6 тисяч родин. А якщо врахувати нестачу кадрів – ситуація просто патова. Щоб хоч якось розрадити цю проблему, практикуємо документообіг поштою, допомагають соціальні працівники тощо.
– Проведення такого спектру завдань, як Ви вже зазначили, потребує співпраці з іншими установами. Наскільки у Вас налагоджений взаємозв’язок?
– Так, дійсно, задля якісного виконання обов’язків доводиться співпрацювати із багатьма організаціями. В першу чергу, хочу подякувати працівникам Укрпошти, робота яких особливо відчутна, коли проводяться виплати з нагоди Дня Перемоги. Завжди йде на допомогу у вирішенні нагальних питань давній партнер управління, керуючий АТ “Приватбанк”, В.Г. Гордієнко. Співпрацюємо і з іншими банківськими відділеннями – “Укргазбанком”, “Ощадбанком” тощо. Надійними нашими партнерами також є управління Пенсійного фонду України в Роздільнянському районі та Роздільнянський районний центр зайнятості.
Управлінню соціального захисту населення підпорядковується Територіальний центр соціального обслуговування (надання соціальних послуг) РДА, який очолює М.М. Колопенюк. Дана установа, водночас, є окремою структурою, яка фінансується із районного та обласного бюджетів. Терцентр налічує 60 штатних одиниць, із яких 32 особи – соціальні працівники, які обслуговують одиноких людей. На їх плечі, а це лише жінки, покладена чисельна кількість обов’язків, пов’язаних із веденням господарства: прибирання, приготування їжі, закупівля харчів та медикаментів, оплата комунальних послуг тощо. Чи то ожеледиця, чи то дощ – двічі на тиждень вони провідують своїх підопічних.
Колектив, який обслуговує Будинок милосердя, що був створений свого часу завдяки керівництву району, – не менш значущий. Його мешканці знаходяться під постійним наглядом та отримують все необхідне для гідного проживання. Завдячую депутатському корпусу, якій підтримує програму щодо його фінансування, адже раніше були спроби закрити Будинок милосердя. Сьогодні, враховуючи наявність усіх необхідних умов, у нас люди стоять у черзі, щоб стати його мешканцями.
Окремо хочу відмітити роботу служби у справах дітей РДА, на якій лежить не менший тягар, особливо моральний та психологічний. При райдержадміністрації створена відповідна комісія з питань захисту прав дитини, і, уявіть собі, що від позиції будь-якого її члена залежить, чи проживатиме дитина з батьками, чи буде направлена до притулку. Це величезна відповідальність, адже від твого “за” чи “проти” залежить доля дитини. Не менш важливою та милосердною є робота працівників дитячого притулку “Теплий дім”. Вони беруть безпосередню участь у вихованні дітей, які позбавлені батьківського тепла і піклування.
– І, наостанок, щоб Ви, у переддень Дня працівника соціальної сфери, хотіли б побажати своїм колегам?
– У колективі я неодноразово повторюю – в управлінні випадкові люди не працюють та надовго не затримуються. Це фанати своєї справи. Їх робота безпосередньо пов’язана із людьми, і вони не приходять із шлейфом дорогих французьких парфумів поділитися чимось хорошим, вони приходять із біллю, сльозами, говорять про свої проблеми. І іноді їм необхідно просто добре слово, адже не мають з ким поділитися тим, що накипіло.
Низько вклоняюсь перед кожним, хто працює у соціальній сфері, за доброту, терпіння, щирість, любов до людей. Вірю, що держава нарешті оцінить ці навантаження та віддячить гідним заробітком.
У цей святковий день хочу побажати, в першу чергу, міцного здоров’я, обов’язково – щастя, сімейного благополуччя та доброти. Щоб кожного дня на обличчях наших працівників, а це, в основному, жінки, сяяли посмішки, переважав гарний настрій, а в серці назавжди оселилась Божа благодать. Зі святом, колеги!
Бесіду вела Наталія Буковська.