Чи буде ІРЦ у Роздільній? Громада шукає рішення для дітей з ООП

Дорога до рівних можливостей

Однією з нагальних проблем у Роздільнянській міській територіальній громаді є відсутність Інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ), який би забезпечував права дітей з особливими освітніми потребами (ООП) віком від 2 до 18 років на отримання ними відповідних послуг.

Станом на липень 2025 року, в Роздільнянській громаді налічується 92 такі дитини,  що складає понад 3% від загальної кількості здобувачів дошкільної та шкільної освіти. На жаль, з кожним роком кількість таких дітей збільшується (до відома: станом на 1.09.2023 р. 58 дітей, станом на 1.09.2024р. – 70 дітей).

– Для отримання базових послуг ІРЦ, батькам з дітьми доводиться їхати до сусідньої Лиманської громади (за 30 км) автобусом, або власним авто. Це призводить до незручностей та додаткових витрат. Відсутність ІРЦ також призводить до ізоляції цих дітей, ускладнюючи їх соціалізацію та рівний доступ до освіти. Ця ситуація поглиблює нерівність та суперечить принципам інклюзії, гарантованим державою. У громаді бракує відкритого діалогу між батьками, фахівцями, владою та освітянами щодо шляхів розв’язання цієї проблеми. З метою налагодження комунікації між сторонами, за ініціативи редакції медіа «Вперед», ми організували зустріч батьків з представниками влади, – зауважила на початку засідання головна редакторка медіа Наталя Буковська.

Зустріч відбулась  22 липня, участь у ній взяли батьки дітей з ООП, заступник Роздільнянського міського голови Сергій Крилов та начальниця відділу освіти міськради Марина Ніщенко, де й обговорили питання організації надання послуг дітям з особливими освітніми потребами в громаді.

– Відповідно до Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про освіту» щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг» місцеві органи самоврядування зобов’язані створити центри з розрахунку один центр на 7 тис. дітей, які проживають на території об’єднаної територіальної громади та на 12 тис. дітей, які проживають у місті (районі міста). Психолого-педагогічна допомога надається дітям з особливими освітніми потребами, які навчаються у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах, а у зв’язку зі стрімким щорічним збільшенням на території громади дітей з особливими освітніми потребами виникає необхідність у створенні Інклюзивно-ресурсного центру для розвитку зазначеної категорії дітей. Субвенція на інклюзивну освіту є адресною, розраховується, виходячи з кількості зареєстрованих дітей в інклюзивних класах конкретної школи. Розподіл виділених грошей на дитину: 65% – на оплату додаткових занять з фахівцями, відповідно до корекційної програми дитини (ці гроші можуть виділятися на оплату персоналу ІРЦ), 35% – на закупівлю обладнання як для особистого користування, так і для групи учнів зі схожою нозологією. Тому, якщо в громаді є, 5 дітей із порушеннями зору, то ці гроші можна використовувати на створення кабінету тифлопедагога в ІРЦ, – довів до відома присутніх  під час свого виступу Сергій Крилов.

Також Сергій Миколайович зауважив, що значно знизилась відвідуваність дітьми закладів дошкільної освіти міста, зокрема: «Веселка» – 59%, «Оленка» – 49%, «Ромашка» – 45%. Потреба в консультаціях працівників ІРЦ та проведенні КРЗ, станом на січень 2025 року, складає 151 дитину. Враховуючи таку ситуацію, а саме потребу у створенні ІРЦ та наповнюваність дитячих садочків лише на 50%, одним із варіантів є розподіл дітей між дошкільними закладами, що дасть змогу вивільнити один з них для розміщення Інклюзивно-ресурсного центру.

– Ми вже обговорювали з міським головою Валерієм Шовкалюком можливість розташування Інклюзивно-ресурсного центру на базі одного з садочків міста як один із можливих варіантів. Водночас, варто провести глибокий аналіз щодо перспектив подальшої наповнюваності дитячих садочків, щоб не вийшло так, як було раніше, коли черги в садок були переповнені і ми не могли охопити всіх дітей міста дошкільною освітою. Після отриманих результатів, а на це піде приблизно два-три тижні, будемо бачити реальний стан справ, після чого і приймемо відповідне рішення, – додав пан Сергій.

Зі свого боку Марина Ніщенко додала, що варто враховувати й непросту ситуацію з кадрами для Інклюзивно-ресурсного центру. Адже в ньому мають працювати вузькі спеціалісти, зокрема: логопед, дефектолог, практичний психолог, вчитель з лікувальної фізкультури тощо. Зі свого боку батьки дітей з ООП зауважили, що сприятимуть у цьому питанні, адже тримають зв’язок з багатьма спеціалістами.

Враховуючи, що процес створення ІРЦ довготривалий, а дітям допомога потрібна вже сьогодні, Наталя Буковська озвучила пропозицію батьків щодо можливої організації підвезення спеціалістів Лиманського ІРЦ в Роздільну для зручності в отриманні послуг місцевими дітьми. Для цього можна було б визначити день тижня та приміщення, щоб зробити послуги доступнішими, адже відвідування Лиманського ІРЦ призводить до додаткових фінансових затрат та фізичних навантажень для дітей. Представники міськради запевнили, що звернуться з такою пропозицією до керівництва Лиманського ІРЦ, а про результати обговорень та прийняте рішення повідомлять додатково.

Діалог видався конструктивним, керівництво взяло до уваги пропозиції батьків, а батьки, в свою чергу, висловили сподівання, що це питання зрушиться з місця і діти отримуватимуть необхідні послуги, що належать їм по праву.

Лариса ЗАБЛУДНЯК

Матеріал підготовлений за підтримки Української Асоціації Медіа Бізнесу завдяки фінансуванню від “Українського Медіа Фонду»

Залиште свій коментар