Створення робочих місць: запит і пропозиції

Минулої п’ятниці, 29 квітня, вперше стартував дискусійний майданчик для роздільнянців і про роздільнянців, створений на базі редакції районної газети «Вперед» завдяки співпраці з Українською асоціацією медіабізнесу (президент Олексій Погорелов). Сьогодні Україна перебуває у воєнному стані, отже з’являється дуже багато інформації, яка потребує більш ґрунтовного роз’яснення для громадян. Саме цим і займається наш дискусійний майданчик. Редакція отримала грант на реалізацію проєкту. Тож, перша тема – «Створення робочих місць: запит і пропозиції». Роздільнянщина приймає внутрішньо переміщених осіб, для яких може постати питання працевлаштування. Крім того, економіка в тилу має працювати, на чому акцентується увага з боку керівництва держави та інших фахівців.

 

Взяли участь у нашій дискусії директор Роздільнянського районного центру зайнятості Олена Кукішева, начальник Роздільнянської державної податкової інспекції ГУ ДПС в Одеській області Наталія Козовякіна, начальник відділу соціальної політики Роздільнянської міської ради Наталія Єлізарова та начальник відділу кадрів дистанції колії Гусейн Алієв. Ведуча заходу – редактор газети «Вперед» Наталія Буковська.

Розпочали з того, що на Роздільнянщину переселяється велика кількість людей з районів, де ведуться активні бойові дії, та тимчасово окупованих територій.

Чи є серед внутрішньо переміщених осіб попит на працевлаштування і як ведеться робота задля забезпечення робочими місцями даної категорії громадян?

Про це поінформувала директор Роздільнянського районного центру зайнятості Олена КУКІШЕВА.

– На сьогодні у центрі зареєстровано близько 200 безробітних по Роздільнянському району в колишніх його межах. Серед них – двоє внутрішньо переміщених осіб, які звернулися з метою пошуку роботи. Вони тимчасово проживають на території Роздільнянської МТГ та бажають працювати. Певна річ, їм надані всі соціальні послуги, які передбачені чинним законодавством.

Центр зайнятості, як і раніше, може запропонувати актуальні на ринку праці вакансії, хоча з початком повномасштабного вторгнення їхня кількість дещо зменшилася. Та ми співпрацюємо з роботодавцями, аби поліпшити ситуацію та допомагати в пошуку роботи тим, хто до нас звертається. Наприклад, наразі тривають весняно-польові роботи. Є запит серед роботодавців на працівників у сільськогосподарській галузі, зокрема, є пропозиції від сокового заводу, ТОВ «Обрій-МТС» тощо. А ще, зважаючи на транспортну доступність з Одесою, пропонуємо вакансії і в цьому місті, хоча їх теж менше, у порівнянні з довоєнним періодом. Проте, своє завдання – працевлаштовувати людей – виконуємо. Якщо не можемо підібрати вакансію, пропонуємо отримати робітничу спеціальність в Одеському центрі професійно-технічної освіти. У ньому особи, які перебувають на обліку в центрі зайнятості як безробітні, мають можливість здобути нову кваліфікацію. Навчання проводиться за 33-ма робітничими професіями. По завершенню видається документ установленого зразка. Термін здобуття освіти – від трьох до восьми місяців, залежно від обраного фаху. Навчання безкоштовне, за потреби надається гуртожиток. Однак зараз, зважаючи на воєнний стан, практикується дистанційна форма проведення занять.

Після закінчення Одеського центру професійно-технічної освіти у довоєнний період були майже стовідсоткові показники щодо працевлаштування його випускників – близько 95%. Зараз вони, швидше за все, зменшаться, та ми пропонуємо і радимо здобувати робітничі професії, які є актуальними на ринку праці. Це, зокрема, професії перукаря, манікюрниці, газозварника, електрика та багато інших напрямків. З переліком професій можна ознайомитися на сайті Одеського центру професійно-технічної освіти, наші фахівці у разі потреби скерують та підкажуть.

Які документи потрібні для реєстрації у центрі зайнятості та для здобуття нової спеціальності?

Документи звичайні: паспорт, ідентифікаційний код, трудова книжка, документ про освіту. Ми працюємо у звичному режимі з 8.00 до 17.00 без перерви на обід. Можна приходити у робочий час, спеціалісти роз’яснять, які ще потрібні документи, відповідно до запиту клієнта. Наприклад, довідка про заробітну плату вже не потрібна, дані надходять в електронному вигляді. Ми переглядаємо документи і реєструємо. Також документи можна подати через “Дію”. Портал працює. Але трапляються випадки, коли через “Дію” подають не всі необхідні документи, і оскільки ми працюємо в звичному режимі, краще, за можливості, підійти до центру.

Крім того, сьогодні держава повертає гроші за працевлаштування внутрішньо переміщених осіб. У нас вже є такий досвід. Одну внутрішньо переміщену особу з Миколаївської області взяли на роботу до сільгосппідприємства СТОВ «Роздільнянське», відповідно до затвердженої Постанови КМУ. Розмір компенсації становить 6500 грн, і виплачується вона два місяці, але попередньо потрібно стати на облік до управління соціального захисту для отримання довідки внутрішньо переміщеної особи.

Як діяти у разі відсутності трудової книжки з останнього місця роботи? І чи можна стати на облік до центру зайнятості?

Можна ставати на облік, дані з податкової отримуємо в електронному вигляді. Але стаття звільнення все одно необхідна. Слід звертатися безпосередньо до центру зайнятості, фахівці проконсультують. Адже є розроблений порядок дій для внутрішньо переміщених осіб, які втратили документи.

Скільки внутрішньо переміщених осіб у Роздільнянській територіальній громаді та яка це категорія громадян? Наскільки високий серед них попит на працевлаштування?

Начальник відділу соціальної політики Роздільнянської міської ради Наталія ЄЛІЗАРОВА відзначила, що станом на 28 квітня до управління звернулися 438 осіб, із них більшість становлять жінки – це 217 осіб; діти дошкільного віку – 60 осіб; шкільного віку – 102 особи; люди пенсійного віку – 58 осіб. З цього переліку, враховуючи, що це мами з маленькими дітьми, які приїхали на чуже місце і не знають, як далі розгортатиметься ситуація, питання працевлаштування поки що серед них гостро не стоїть. Такого запиту не отримували, і я розумію, має минути певний час, поки вони визначаться: залишатися у нас, повернутися додому чи поїхати в інше місце. Вони не визначилися наразі.

Перші питання, які турбують внутрішньо переміщених осіб – це розміщення, харчування, одяг. Деякі громадяни приїжджають навіть без документів, без нічого. Ми їх координуємо, направляємо за отриманням правової допомоги. Бо якщо їхнє підприємство знищено, потрібна консультація юриста. Наскільки розумію, інформація щодо таких осіб з’ясовуватиметься в подальшому у судовому порядку. Але зараз вони можуть звернутися до центру зайнятості, де є порядок допомоги з працевлаштуванням.

Відзначу, що третина внутрішньо переміщених у нашій громаді сьогодні – це люди, які проживали на території Одеської області. На теперішній час вони не втратили свою роботу. Є передумови говорити про те, що питання працевлаштування з’явиться у нас в травні. З кожним днем кількість внутрішньо переміщених осіб у громаді збільшується, і все більше людей звертається до відділу соціальної політики міської ради. Хочу наголосити наостанок, що прийнято постанову, де вказані регіони, з яких люди можуть звертатися та отримувати соціальні виплати як внутрішньо переміщені особи. Це ті місця, де ведуться бойові дії, окуповані території. З травня ці виплати нараховуватимуться, відповідно до затвердженого переліку, а Одеська область під ці виплати не потрапляє.

ЧИ Є пільги для підприємців в умовах воєнного стану та стимули для створення нових робочих місць?

На це питання відповіла начальник Роздільнянської державної податкової інспекції Головного управління ДПС в Одеській області Наталія КОЗОВЯКІНА:

На державному рівні постійно наголошується, що всі, хто може, повинні підтримувати економіку. На період воєнного стану є низка законодавчих змін, які внесені до Податкового кодексу. Йдеться, зокрема, про спрощену систему оподаткування для різних груп підприємців. Якщо це перша група в спрощеній системі оподаткування, і вони працюють, період звітності у них був до 1 березня. Якщо з якихось причин цього не вдалося зробити, вони мають протягом шести місяців після закінчення воєнного стану обов’язково прозвітувати. В частині сплати єдиного податку такі особи мають право не сплачувати єдиний податок, коли не працюють.

Якщо бізнес працює – мають сплачувати. Яким чином відслідковується робота бізнесу?

На сьогоднішній день контрольно-перевірочні заходи не проводяться, тому підприємці на свій розсуд, зі своїх етичних міркувань та моральних цінностей, так би мовити, вирішують для себе це питання. І приємно, що сплачують.

Відзначу, що не сплачувати єдиний соціальний внесок за себе вони можуть з першого березня, та стаж їм не зараховується в такому разі. Відповідно, такі ж вимоги застосовуються і до другої та інших груп по єдиному податку. Його ставка для першої групи становить 248 грн, друга група – 1300 грн щомісяця. Єдиний соціальний внесок за найманих працівників становить 1430 грн і підлягає сплаті. Якщо ФОПи мобілізовані, призвані в тероборону чи до лав ЗСУ для виконання військового обов’язку, то мають право не подавати звітність та не сплачувати податки. Однак у десятиденний термін повинні повідомити податковий орган, на обліку якого знаходяться, про мобілізацію.

На сьогоднішній день питання про те, що економіка повинна працювати та розвиватися – актуальне. Штрафні санкції на період воєнного стану не застосовуються, але після його закінчення необхідно протягом шести місяців подати в обов’язковому порядку звітність до податкової.

Щодо майнових податків та податку на нерухомість зазначу, що Кабінетом Міністрів України затверджено перелік тимчасово окупованих регіонів та місць активних бойових дій. Наш район до них не відноситься на сьогодні, тому сплачувати рекомендується.

За будь-якими роз’ясненнями стосовно сплати податків на період дії воєнного стану можна звертатися в податкову, де ми допоможемо в межах повноважень. Також актуальним залишається питання, аби наші платники податків користувалися своїм електронним кабінетом. Це дуже зручно і не варто витрачати свій час на візит, адже через віртуальний кабінет можна побачити нарахування по податках, їхню сплату, подачу звітності тощо. Контактні телефони і вся необхідна інформація висвітлена на офіційних Інтернет-ресурсах податкової інспекції.

Як сплачуються податки підприємцями і чи є зниження у надходженнях?

Наші органи місцевого самоуправління здійснювали моніторинг щодо надходження єдиного податку. Зниження спостерігається. Але наразі проводяться консультації з нашими підприємцями та роз’яснення того, що їм необхідно сплачувати податкові внески. Багато тих, хто веде бізнес, дослухаються і сплачують.

У цей період зареєструвалася невелика кількість нових ФОПів через портал «Дія». Заявка подається в електронному вигляді. Сьогодні також змінено ставки, і «спрощенці» другої групи можуть перейти на два відсотки оподаткування. Однак ті, хто подає цю заяву, звітує не поквартально, а щомісячно. Підприємці користуються цією новацією, введеною до Податкового кодексу у воєнний період.

Про ситуацію з укомплектуванням штату залізниці та можливе працевлаштування у її підрозділах розповів начальник відділу кадрів дистанції колії Гусейн АЛІЄВ:

На даний момент ситуація з працевлаштуванням та трудовими ресурсами нашої дистанції колії виглядає набагато краще, ніж було три місяці тому. З початку війни ми працевлаштували семеро людей. Це ті особи, які втратили роботу, але не набули статусу внутрішньо переміщених; ті роздільнянці, які працювали в Одесі та за межами області, але змушені були покинути місця та шукати нову роботу. Крім того, наразі у нас працює програма з метою працевлаштування внутрішньо переміщених осіб. Поки що таких не було. Люди виявляють бажання залишатися на місцях і працювати, якщо з’являється така можливість, на звільнених територіях. Також можемо брати на роботу залізничників, які тимчасово не працюють через зменшення обсягів перевезень залізницею.

Сьогодні залізнична галузь перебуває на повній дотації держави. Заробітна плата виплачується з держбюджету. Основний акцент робиться на працевлаштуванні залізничників, потім розглядаємо осіб, які перебувають на обліку в центрі зайнятості. Праця залізничника важка, але ми готові її виконувати задля забезпечення внутрішніх переміщень та вантажних перевезень. Працювали, працюємо і працюватимемо, щоб забезпечити рух. Для нас сім осіб – це вагомий показник працевлаштування, і ми й надалі намагатимемося його покращити. Та на сьогоднішній день вакансії виникають за рахунок того, що фахівці виїжджають у більш безпечні місця, а ми шукаємо заміну. До речі, є перелік вакансій, відповідно до якого шляхом переведення можемо оформити працівника з небезпечних регіонів. Поки що тримаємося за рахунок внутрішнього резерву, який є. І хочу сказати велике спасибі державі, що маємо можливість платити заробітну плату. На даний момент не мінімальну: люди отримують основну заробітну плату і премію в розмірі 20 відсотків.

 

P.S. Сподіваємося, що наша дискусія стане в нагоді для наших читачів. Будьте здорові та бережіть себе! Слава Україні! Героям слава!

 

Наталія БУКОВСЬКА

Наталія БРОВАРСЬКА

       

Залиште свій коментар