Відповідь на звернення районної ради щодо запровадження обігу земель сільськогосппризначення

Про розгляд листа

Відповідно до листа Секретаріату Кабінету Міністрів України від 20.11.2019 №27036/0/2-19 Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України розглянуло лист Роздільнянської районної ради Одеської області від 07.11.2019 № 1535/01-25 та в межах компетенції повідомляє.

Стосовно запровадження обігу земель сільськогосподарського призначення

Згідно з частиною першою статті 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності.

Відповідно до норм статті 90 Земельного кодексу України (далі – Кодекс) власники земельних ділянок мають право, зокрема, продавати або іншим шляхом відчужувати земельну ділянку, передавати її в оренду, заставу, спадщину, довірчу власність.

Верховною Радою України 13.11.2019 прийнято за основу в першому читанні проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обігу земель сільськогосподарського призначення» (реєстр. №2178-10 від 10.10.2019), внесений народними депутатами України (Польським М. Т., Нікітіною М. В., Нагаєвським А. С. та іншими.

Зазначений законопроект розроблено з метою формування законодавчого поля для запровадження ринкового обігу земель сільськогосподарського призначення, забезпечення конституційних прав громадян України на вільне розпорядження своєю власністю, створення прозорих умов для набуття у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення громадянами та юридичними особами України.

Крім того, відповідно до Постанови Верховної Ради України від 01.11.2019 № 266-ІХ у залі пленарних засідань Верховної Ради України 4 грудня 2019 року відбудуться парламентські слухання на тему: «Земельна реформа: вітчизняна модель обігу земель сільськогосподарського призначення» з метою привернення уваги органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, політичних партій, громадськості, експертного середовища до проблемних питань обігу земель сільськогосподарського призначення в Україні.

Завданням слухань є залучення до обговорення вітчизняної моделі обігу земель сільськогосподарського призначення представників центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, аграрних асоціацій, громадських організацій, профільних міжнародних організацій, науковців, експертів, власників та користувачів земель сільськогосподарського призначення, політиків та широкої громадськості.

Стосовно заборони набуття у власність земель сільськогосподарського призначення іноземцями та іноземними юридичними особами

Частиною       п’ятою        статті 22 Кодексу встановлено, що                                 землі

сільськогосподарського призначення не можуть передаватись у власність іноземцям, особам без громадянства, іноземним юридичним особам та іноземним державам.

Водночас згідно з частиною четвертою статті 81 Кодексу землі сільськогосподарського призначення, прийняті у спадщину іноземцями, а також особами без громадянства, протягом року підлягають відчуженню.

Стосовно безоплатної передачі земельних ділянок громадянам України та припинення договору оренди землі

Громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в розмірах, визначених частиною першою статті 121 Кодексу.

Питання припинення договору оренди землі врегульовано статтями 31, 32 Закону України «Про оренду землі».

Стосовно проведення всеукраїнського референдуму

Відповідно до статті 72 Конституції України всеукраїнський референдум призначається Верховною Радою України або Президентом України відповідно до їхніх повноважень, встановлених цією Конституцією.

Всеукраїнський референдум проголошується за народною ініціативою на вимогу не менш як трьох мільйонів громадян України, які мають право голосу, за умови, що підписи щодо призначення референдуму зібрано не менш як у двох третинах областей і не менш як по сто тисяч підписів у кожній області.

Стосовно інвентаризації земель, внесення відомостей до Державного земельного кадастру та виправлення помилок у ньому

Відповідно до пункту 8 Порядку проведення інвентаризації земель, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 5 червня 2019 р. № 476 «Про затвердження Порядку проведення інвентаризації земель та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України», проведення державної інвентаризації земель забезпечує Держгеокадастр або його територіальний орган шляхом прийняття наказу про проведення державної інвентаризації земель.

У 2018 році проведено інвентаризацію земель сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 724,58 тис. гектарів.

Водночас у 2019 році заплановано проведення інвентаризації таких земель

площею понад 1,0 млн гектарів.

Внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр» (далі – Закон) та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (далі – Порядок).

Згідно з частиною четвертою статті 24 Закону для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява, оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки; документація із землеустрою у формі електронного документа.

Станом на 15.11.2019 до Державного земельного кадастру внесено відомості про 20,8 млн земельних ділянок загальною площею 43,8 млн га.

Статтею 3 Закону передбачено, що Державний земельний кадастр базується на таких основних принципах, зокрема: внесення відомостей до Державного земельного кадастру виключно на підставі та відповідно до цього Закону, безперервності внесення до Державного земельного кадастру відомостей про об’єкти Державного земельного кадастру, що змінюються.

Виправлення помилок, допущених під час ведення Державного земельного кадастру, здійснюється в порядку, передбаченому статтею 37 Закону та пунктами 138-161 Порядку, державними кадастровими реєстраторами відповідно до повноважень, визначених пунктом 6 Порядку.

Стосовно пільгового кредитування середніх і малих сільгосппідприємств та фермерських господарств для купівлі землі

Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 29 вересня 2019 року № 882 схвалено концептуальні напрями здешевлення кредитів сільськогосподарським товаровиробникам для купівлі земель сільськогосподарського призначення (далі – Концептуальні напрями).

Концептуальні напрями реалізуються з метою: створення передумов для запровадження обігу землі; запровадження фінансових механізмів, які створять можливість для малих сільськогосподарських товаровиробників купувати землю сільськогосподарського призначення; забезпечення рівних можливостей для сільськогосподарських товаровиробників під час доступу до кредитного ресурсу з метою придбання земель сільськогосподарського призначення.

Для зменшення навантаження на малих сільськогосподарських товаровиробників під час сплати відсотків за користування кредитами та розширення їх доступу до банківських кредитів і зменшення їх вартості Концептуальними напрямами пропонуються такі механізми: здешевлення кредитів сільськогосподарським товаровиробникам; часткове гарантування за кредитами сільськогосподарським товаровиробникам на купівлю землі.

Малі сільськогосподарські товаровиробники зможуть отримувати підтримку або за одним з цих механізмів, або за обома одночасно.

Верховною Радою України 14.11.2019 року прийнято Закон України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», яким, зокрема, на підтримку розвитку агропромислового комплексу за рахунок коштів загального фонду передбачено видатки за бюджетними програмами 1201150 «Фінансова підтримка сільгосптоваровиробників» в обсязі 4 000,0 млн гривень та 1201300 «Формування статутного капіталу Фонду часткового гарантування кредитів» в обсязі 240,0 млн гривень.

Розподіл коштів за напрямками щодо підтримки сільгосптоваровиробників буде здійснюватися після оприлюднення Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», з урахуванням напрацьованих пропозицій Мінекономіки з експертним та бізнес середовищами та громадськими організаціями.

Заступник Міністра

розвитку економіки, торгівлі та

сільського господарства України

Тарас Висоцький

Залиште свій коментар